part 3/3

Klik op een klein plaatje en hij wordt groter
Klik op een groot plaatje en hij wordt weer kleiner

Geen fotos ? Vernieuw de pagina !

Zaterdag 15 oktober 2005

Om 8 uur staan we op, en ontbijten met brood en een gebakken ei. We pakken de spullen in en om 1030 verlaten we de banda. We regelen de betaling en laten de spullen in de bar achter om even naar het dorp te gaan. Het is bewolkt, maar wel ontzettend warm. Als we na een uurtje terug komen, besluiten we wat te drinken, en aan het zwembad op de nieuwe groep te wachten. We zwemmen, lezen, relaxen en schrijven wat tot we het zat zijn. Het is ondertussen 1530 geworden, en er is nog geen spoor van onze nieuwe safari groep. We wandelen over de camping, maar eigenlijk is het te warm. We zien nog een varaan die begint te rennen als ie ons ziet. Die beesten zijn SNEL !
Om 17:15 arriveert de groep. Een Engels stel en een Ierse en een Australische man. Het geheel zit in een behoorlijk grote truck. Snel worden de tenten opgezet, en om 17:45 gaan we op een boottocht van een uur mee. Dit keer geen vis voor de visarend, maar de nijlpaarden komen veel beter in beeld, en we zien een stuk of wat meer krokodillen. Na de boottocht eten we spinazie, rijst en kip.
Niels gaat om 2100 naar bed, Inge om 2200

Roberts Camp, Campi ya Samaki, Lake baringo

Zondag 16 oktober 2005

We hebben vreselijk slecht geslapen. Naast ons op de camping stond een groep lokalen en die hebben tot vroeg in de morgen een feestje gehad. En toen die eindelijk naar bed gingen kwamen de nijlpaarden voor de tent grazen. Dat maakt heel aardig behoorlijk lawaai op een halve meter afstand... Dus om 5:30 opgestaan, ingepakt en ontbeten. Rond 8:00 vertrekken we.

Onderweg zien we belachelijk veel struisvogels en om 9:00 zijn we bij lake Bogoria. We gaan het park in, en rijden door tot de hete bronnen. Er spuit, bubbelt en stroomt op een tiental plaatsen kokend water uit de grond. Hier brengen we een half uur door, en dan gaan we op de terugweg naar de ingang van het park. Onderweg zien we struisvogels, een verdwaalde schildpad, impala's, wrattenzwijnen, gazellen, visarend en bavianen. Om 10:45 verlaten we het park en gaan richting de volgende camping.
Om 13:00 zijn we bij de nieuwe camping. We doen rustig niets, en gaan om 15:00 weer op pad. Eerst door de stad Nakuru om wat boodschappen te doen en dan door naar het Lake Nakuru nationaal park. Nog voor de ingang komen we Vervet aapjes tegen naast zebra's en buffels. We hebben een stop gemaakt naast het meer en mochten daar uitstappen. Je loopt dan tussen 4 á 5 miljoen flamingo's, pelikanen en bosooievaars en nog veel meer vogels. Tot je d'r doof van wordt ! Naast de vogels staan buffels, gazellen en waterbokken rustig te grazen. Verder op de weg stond een groep (!) witte neushoorns te grazen tussen de buffels. We zijn doorgereden naar een uitzichtpunt waarvandaan we een pracht uitzicht hadden over het meer. Bij de parkeerplaats barst het van de bavianen en we hebben ook een stel marmotten zien wandelen. Op de terugweg naar beneden hebben we dikdik's gezien en wrattenzwijnen. Ook hebben we tony-arend en visarend ontdekt. Beneden rijden we bijna een groep elanden (antilope !) ondersteboven. Gigantische beesten !
Om 18:15 verlaten we het park. Het eten staat al klaar op de camping. Na een paar druppels regen gaat Niels om 2100 naar bed. Inge hangt nog wat in de bar, en komt om 2200 ook.

Kembu camp, bij nakuru

Maandag 17 oktober 2005

Om 7:45 vertrekken we weer. Een half uurtje later pikken we in Nakuru nog een reizigster op. Verder op de weg staat een tol huisje. Er moet $3,- worden betaald maar de vraag is waarvoor. De weg is compleet in puin gereden. We hobbelen van "pothole" naar "pothole". Plots rijden we ons vast in een rij vrachtwagens. Er staat een file van een paar kilometer. In het volgende dorp schijnen de bewoners boos te zijn. Zij beschuldigen een andere stam van veediefstal. Ze hebben stenen, takken en bomen op de weg gelegd. Af en toe voert de politie een charge uit, en kunnen we weer een kilometertje verder rijden. De sfeer is eerder gelaten dan grimmig. We komen uiteindelijk in het bewuste dorp, en daar is de stemming behoorlijk grimmig. Er is een grote groep mensen op straat die behoorlijk boos zijn. Gelukkig niet op ons. Wij rijden naar een buitenwijk van het dorp voor de lunch. Tijdens de lunch gaat de demonstratie gewoon door. We horen spreekkoren, een toespraak, en dan wordt er ineens geschoten. Mensen komen ons aan alle kanten voorbij rennen, maar volgens onze gids zijn wij veilig en dus eten we zo gewoon mogelijk door, onder het wakende oog van de tourist police.
We pikken nog 5 passagiers op: nog een Australiër, een Noorse, een Zwitser, een Ierse en een Zuid-Afrikaan. Behoorlijk internationaal dus.
Al met al zijn we blij als we verder gaan. De weg wordt zo mogelijk nog slechter, maar om 17:30 rijden we dan toch de Maasai Mara in. We beginnen met een en-route gamedrive en spotten gnoes, zebra's, giraffen, impala, buffels, olifanten, hartebeest (een hert) en topi's. Rond 18:00 verlaten we het park door een andere gate en een kwartiertje later zijn we op de camping. Wij weten een hutje te scoren voor de komende 3 nachten. Eindelijk weer eens licht bij je bed !
Om 21:30 gaan we naar bed.

Dinsdag 18 oktober 2005

Rond 8:00 vertrekken we voor een halve dag gamedriven. Het duurt een kwartier voor we het park echt inrijden, maar dan heb je ook wat. We hebben zowat alle dag dieren in de Maasai Mara gezien vandaag plus nog een nacht jager: een bat eared fox. De enige die ontbreekt, is de luipaard. Bij een jachtluipaard staan we wat langer stil. Het beest sluipt plat op zijn buik voorbij richting een kleine groep gazellen. Deze schijnen niets door te hebben. De spanning stijgt als de jager tot op enkele honderden meters van de gazellen komt. Plots gaat het beest op een meter of 100 van de gazellen liggen en doet verder niets meer. Grmbl !
Later op de dag zoeken we een speciaal jachtluipaard op. Eentje die het leuk vind om op auto's te springen. Inderdaad vertoont het dier haar kunstje en springt boven op een safariauto. Lachen gieren brullen natuurlijk. Voor de mensen die NIET in die ene auto zitten ! Rond half twee gaan we lunchen en om kwart over vier gaan we nog een rondje door het park. Ook deze keer een inslaand succes. Impala's, wrattenzwijnen, topi's, naja, weer alles met deze keer een doodgewone haas als bonus.
Om 18:15 zijn we terug voor het eten. De alcohol vloeit rijkelijk. We gaan vroeg naar bed.

Woensdag 19 oktober 2005

Om half zes worden we gewekt door een grazend nijlpaard tegen het huisje aan. We schijnen vannacht ook bezoek te hebben gehad van een olifant en van een luipaard. Het ontbijt is snel (thee en biscuit), want we gaan vroeg op pad. We besteden de hele rit tot 10 uur aan een zoektocht naar een luipaard. Helaas zitten alle luipaarden goed verstopt: we vinden er geen één. Wel al het andere gedierte onderweg tegen gekomen. Na het ontbijt gaan we met een kleine groep naar een toeristen Maasai dorp. Tegen betaling van 500 Ksh (5 euri) per persoon laten zij iets van hun leef gewoonten zien. We worden begroet door een groep jonge mannen. Eén van hen is de grote held. Hij heeft als eerste de leeuw geraakt tijdens hun inwijding, dus hij draagt een muts van leeuwen bont. We worden verwelkomd met zang en dans, en een paar van de groep krijgen de leeuwen muts opgezet. Daarna mogen we het dorp in. De vrouwen staan al klaar om ons toe te zingen. Nadat iedereen iedereen gedag gezegd heeft, krijgen we een demo vuurmaken. Een zacht houten stokje wordt op een hardhouten plankje met daaronder een mes heel snel gedraaid. Tot er vuur ontstaat. En dat is na een minuutje al het geval ! Ook mogen we de binnenkant van een Maasai hut bekijken. Er blijken zowaar meerdere kamers in te zitten. Een kamer voor de jonge dieren, een kamer voor de schapen, een keuken en 2 slaapkamers. Na het obligate bezoek aan de souvenirmarkt (duur !) vertrekken we na een dikke 2 uur weer naar de camping. Nog net zien we hoe een ander groepje toeristen wordt verwelkomd, en dat een andere Maasai jongen nu de grote held speelt...

Om 16:00 vertrekken we voor de laatste echte gamedrive van de vakantie. We zien impala's, gazellen, wrattenzwijnen, topi's, olifanten en hyena's. We staan een poos stil midden in een gigantische kudde zebra's en gnoes (het staartje van de grote trek). Verder zien we 3 leeuwen slapen, een groep van 5 leeuwen in een bosje liggen, en passeren we een gigantische groep van wel 16 jonge leeuwen. Leeuwen genoeg dus. Maar tot frustratie van sommige medereizigers geen luipaarden te vinden. Als we wegrijden bij weer een stel leeuwen trapt de gids ineens vrij hard op de rem. Naast de auto staat een koppeltje Serval katten. Absoluut unieke dieren. Onze gids doet het al 15 jaar, en dit is de tweede keer dat hij deze dieren ziet. De diertjes zijn nog aan het wakker worden, en de donkerte noopt ons tot verdergaan. Om zeven uur zijn we weer op de camping, en om 10 uur gaat ons licht uit.

Donderdag 20 oktober 2005

Vannacht heeft een krokodil een baviaan te pakken gekregen in de rivier die om ons kamp stroomt. De baviaan ligt in het water, en af en toe zie je 'm bewegen als de krok een hapje neemt. Vandaag gaan we terug naar Nairobi. Een lange rit, zeker aangezien onze auto maar 60 km per uur kan. We vertrekken met een half uur vertraging.
Eerst rijden we nog een klein uurtje door de Maasai Mara en zien we weer van alles, inclusief een jachtluipaard. We lunchen in het zelfde dorpje waar van de week zo'n ruzie was. Het is nu een stuk rustiger. Niels raakt aan de praat met een souvenir verkoper, en slaat aan het onderhandelen over een batik-achtige doek. De vraagprijs is 2000 Ksh (zeg maar 40 euri). We komen d'r niet uit, maar na de lunch kopen we de batik toch. Voor 500 Ksh en 5 pennen (5 euri en 5 pennen dus)...
Rond half 4 zijn we dan eindelijk in Nairobi. De rit was vreselijk. Omdat er geen zijkanten in de auto zitten, en het best fris genoemd mag worden, zijn we helemaal weggewaaid, en echt door en door koud. We nemen dus rap afscheid van de groep die naar verschillende hotels uiteen valt, en stuiven naar ons hotel dat om de hoek ligt. Douchen ! We wandelen nog een blokje om en komen onderweg op een straat markt terecht. Niels ziet een leren riem. Voordat we de verkoper aanspreken besluiten we niet meer dan 300 Ksh te betalen. We vragen wat de riem kost, en tot onze verbijstering vraagt de man 150 Ksh. Dus koopt Niels voor 100 Ksh een leren riem...
Eten doen we in de pizzeria naast het hotel, en slapen doen we als roosjes om kwart voor 10.

Kenia Comfort Hotel, Nairobi
4000 Ksh

Vrijdag 21 oktober

We ontbijten, en besluiten de kamer de hele dag aan te houden. Ons vliegtuig gaat pas laat vanavond, en zodoende kunnen we voor we naar het vliegveld gaan nog even slapen of douchen.
Om 11 uur gaan we op stap. We springen in een matatu (mini busje voor 14 personen) naar Westlands, een wijk van Nairobi. Hier zit een grote toeristen markt. Eigenlijk wilden we geen souvenirs kopen, maar we kunnen de verleiding niet weerstaan. We kopen 2 zwart houten gazellen voor 220 Ksh, terwijl de vraagprijs 800 was. We kopen een stukje "kunst" van zeepsteen waar 400 shilling voor gevraagd wordt voor 220 shilling en 6 stenen onderzetters. Voor deze laatste wordt 1500 Shilling gevraagd. Na heel veel moeite betalen we uiteindelijk 500 Shilling en één pen.
We halen in de supermarkt brood, beleg en iets te drinken, en gaan wederom met de matatu naar het city park. Volgens de conducteur maar een klein stukje lopen vanaf waar wij uitstapten. Dat bleek dus een half uur te wezen. Sja. Kleine stukjes in Nederland en Kenia zijn misschien toch minder te vergelijken... In het park blijkt het te stikken van de aapjes die best mee willen eten met onze lunch. Dat wordt dus moeilijk eten. Het lukt, we wandelen nog een poosje door het park, en bezoeken op weg naar de uitgang van het park nog een groente markt waar ze echt nog nooit een toerist gezien hebben.
Rond half 4 stappen we weer in een busje richting het centrum, en zijn naar het hotel gelopen. Nairobi blijkt een stuk leuker dan we dachten. Gewoon een beetje eigenwijs rond struinen en je komt een heel end. Jammer dat we weg gaan vanavond ! We eten voor het laatst in de pizzeria, en worden daar opgehaald door onze taxi naar het vliegveld. We zijn om 9 uur, dik 3 uur te vroeg, op het vliegveld.

part 3/3

Klik op een klein plaatje en hij wordt groter
Klik op een groot plaatje en hij wordt weer kleiner

Geen fotos ? Vernieuw de pagina !